زیره ویبرام بهتر است یا کونتاگریپ برای کوهنوردی؟

زیره ویبرام بهتر است یا کونتاگریپ برای کوهنوردی

فناوری پشت زیره‌های کفش در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و کفش‌های بیرون را برای کوهنوردان جدید و با تجربه بسیار پیچیده‌تر کرده است.

 بسیاری ممکن است قبلاً با زیره‌های ویبرام آشنا باشند، یک سبک کفی کلاسیک بیرونی که برای حفظ کشش و عایق در طول کوهنوردی در هوای سرد طراحی شده است.

همچنین نوآوری‌هایی توسط Salomon، یک برند کلاسیک متخصص در کفش‌ها و تجهیزات فضای باز با کیفیت بالا، صورت گرفته است. آنها خط گسترده ای از محصولات با کونتاگریپ (Contagrip) ارائه کرده اند، یک زیره بسیار بادوام با برجستگی های ضخیم که به لطف برخی برجستگی های تیز و ضخیم قادر به حفظ تعادل ثابت است.

زیره ویبرام بهتر است یا کونتاگریپ

این دو ممکن است از نظر اهدافی که قصد دارند کاملاً شبیه به هم به نظر برسند، اما تصمیم بین Vibram در مقابل Contagrip برای اکثر کوهنوردان مشتاق و دوندگان پیاده‌روی قابل تامل است. اگر مجبور هستید یکی را انتخاب کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در مورد هر سبک زیره و نحوه مقایسه آنها در دنیای واقعی بدانید.

1. فناوری Vibram اولین سبک زیره ای که مورد بحث قرار می گیرد ویبرام است که ریشه در شرکت ایتالیایی دارد که نام خود را از سال 1937 گرفته است. امسال اولین نمونه از زیره های Vibram با تمرکز اصلی کوهنوردی و کوهنوردان ارائه شد. این فعالیت‌ها به زیره‌های قوی‌تر و قابل لمس‌تر نیاز دارند، که منجر به تحقیقات زیادی در زمینه ساخت کفش‌های مؤثرتر و کارآمدتر شده و در طول دهه‌ها، منجر به تولید تعداد زیادی زیره Vibram برای انواع فعالیت‌ها شده است.در مورد موادی که این زیره ها استفاده می کنند، ماده اصلی لاستیک ولکانیزه است که به طور کلی از بسیاری از انواع دیگر لاستیک های کفش محکم تر است و در عین حال عایق بیشتری نیز دارد.این ویژگی تنها شروع چیزی است که این ماده را برای زیره‌ها بسیار عالی می‌کند، اگرچه، بقیه زیره ها نیز همچنین می‌توانند ضد آب باشند و در طول زمان به سختی تخریب شوند، که این امر آنها را به سرمایه‌گذاری خوبی برای سرمایه‌های پیاده‌روی شما تبدیل می‌کند. با توجه به تمرکز بنیانگذار Vibram روی کوهنوردی، جای تعجب نیست که گرما و بادوام بودن آن‌ها بسیار زبانزد باشد، اما جالب‌تر از آن این است که آن‌ها قادر به انجام فعالیت و حرکات بسیار بیشتر از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود، هستند. هیچ الگوی خاص یا منحصر به فردی برای زیره‌ها وجود ندارد، اگرچه اغلب آنها را روی چکمه‌ها می‌بینید تا از مواد چرمی ضخیم‌تر موجود در این سبک کفش ها استفاده کنید.

 

لاستیک ولکانیزه

از آنجایی که لاستیک ولکانیزه در برابر لغزش و مقاومت الکتریکی نیز مقاوم است، می‌تواند برای کسانی که در آشپزخانه‌ها و مشاغل مختلف کار می‌کنند چکمه‌های کاری ایده‌آل باشند.

ویژگی های زیره ویبرام

نحوه عملکرد هر نوع از کفش های Vibram به شکل و موقعیت خاص خود متفاوت است، و در حالی که همه آنها دارای ویژگی های ذکر شده در بالا هستند، چند مورد وجود دارد که به عنوان سبک های خاص کفش ویبرام برای امتحان کردن ارزش ذکر است. این فهرست جامعی نیست، اما نمونه‌هایی از زیره‌های Vibram را که می‌توانید پیدا کنید، ارائه می‌کند.

کفش دارای کفی های ریپل

کفش دارای کفی های ریپل

کفی های ریپل: برجستگی های موجی غیرمعمولی که سطح بسیار خوبی از خم شدن را بدون هیچ هزینه ای برای کشش فراهم می کند و به شما امکان می دهد در زمین های ناهموار و ناهمگون گام های سبک تر و بزرگ تری بردارید.

کفی های ریپل

کفی های ریپل

Casual Wedge: نسخه سبک وزن زیره Vibram با چسبندگی عالی بر روی سطوح داخلی و سنگ فرش شده، ساخته شده با لاستیک Morflex کمی نازک‌تر برای گرفتن منحصر به فرد.

Casual Wedge زیره ویبرام

Kletterlift: کفی قدرتمند در فضای باز که برای رشته کوه ها در نظر گرفته شده است، با لاستیک ضخیم و برجستگی های استراتژیک که جذب ضربه و راحتی عالی در پیاده روی های طولانی می دهد.

 

Kletterlift زیره ویبرام

فناوری کونتاگریپ

در حالی که از تطبیق پذیری زیره های ویبرام شگفت زده خواهید شده اید، کفی های Contagrip برای مجموعه وسیعی از فعالیت ها بهتر است. آنها از سالامون، یک برند فرانسوی تجهیزات عمومی در فضای باز می آیند که با تولید چکمه های اسکی و لوازم ورزشی شروع به کار کرد، اما اکنون به تجهیزات بادوام و باکیفیت برای انواع فعالیت های در فضای باز افتخار می کند. زیره کونتاگریپ به جای ویبرام که در بسیاری از مارک های کفش دیگر وجود دارد، برای کفش های خود استفاده می کند. طراحی مربوط به تراکم های مختلف لاستیک است، به طوری که محیط زیره دارای تراکم بالاتری برای ایجاد دوام است، در حالی که مرکز دارای مواد با چگالی کمتر برای کشش و انعطاف بیشتر است.

این طراحی ساده است، اما در نهایت یک طراحی راحت است که به جای پایه لاستیکی چکمه در حرکت و خم شدن کفش را طبیعی تر می کند. این بدان معنا نیست که کفی های کونتاگریپ بادوام نیستند، زیرا ضد آب هستند و به راحتی توسط سطوح ناهموار آسیب نمی بینند، اما واضح است که Contagrip تحرک را در سطحی در اولویت قرار می دهد که در مقایسه با سایر برندهای تجهیزات فضای باز قابل توجه است. همچنین در نوک کفش نسبت به بسیاری از برندهای دیگر کمی نازک‌تر است، به این معنی که ایمنی کمی در جلوی پای خود دارید تا به لطف توزیع وزن بهتر، سرعت و تحرک بهتری داشته باشید.

گزینه های عملکرددرست مانند کفش های Vibram، طیف گسترده ای از اشکال مختلف وجود دارد که کفش های Contagrip می توانند داشته باشند. فهرست کردن همه آنها مدتی طول می کشد، اما اینها تنها چند نمونه از طرح بندی های Contagrip هستند که می توانید پیدا کنید.

Speedcross: گیره‌های سنگین با کشش عالی در زمین‌های گل‌آلود در حالی که در سراسر زیره کامل نسبتاً نازک هستند.

Speedcross زیره کفش

Fellraiser: گیره‌های بسیار بیشتر برای ایجاد کشش استثنایی بر روی هر سطحی در حالی که در مرکز و پایه بسیار نازک‌تر هستند برای انعطاف‌پذیری بیشتر.

Fellraiser زیره کفش

X-Scream 3D: تیغه های بسیار نازکی که برای مسیرهای جنگلی و پیاده رو بسیار بهتر عمل می کنند، بسیار مسطح تر هستند اما نسبت به زیره های مشابه بسیار انعطاف پذیرتر هستند.

X-Scream 3D زیره کفش

اکنون که درک کمی از آنچه که هر زیره را منحصربه‌فرد می‌کند، داریم، وقت آن است که آنها را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. در حالی که در هر دسته ای که انتظار دارید کفشی متفاوت است، دسته بندی های کلیدی وجود دارد که اگر قصد دارید کفشی با یکی از این سبک های زیره بخرید، باید به حتما در نظر بگیرید.

کشش و تحرک در بیشتر موارد، این دو زیره معمولاً در مورد کشش برابر هستند، زیرا بیشتر به سبک تیغه ها بستگی دارد تا خود مواد. هر دو از لاستیک‌های نسبتاً قوی استفاده می‌کنند، و در حالی که ویبرام از یک لاستیک ولکانیزه قوی‌تر استفاده می‌کند، هر دو فناوری می‌توانند کشش عالی را در هر زمینی که کفشی که برای آن طراحی شده است، ایجاد کند.

 تحرک یکی از مهم ترین موارد قابل ذکر است زیرا تفاوت واضحی بین انعطاف پذیری ویبرام در مقایسه با کونتاگریپ وجود دارد. Vibram خم شدن بسیار کمتری دارد، و در حالی که این وزن به حفظ کشش و محافظت از پای شما کمک می کند، در مسیرهای کوتاه تر می تواند کمتر سودمند باشد. کونتاگریپ در اینجا بسیار برتر است، زیرا وزن و توزیع چگالی آن باعث می‌شود زیره‌ها به شما اجازه دهند روی سطوح متنوع‌تری با سهولت بیشتری حرکت کنید. اما باز هم، تحرک کلی به نوع خاص زیره Vibram یا Contagrip و طراحی کفش بستگی دارد.

عایق عمومی عایق بندی جایی است که کونتاگریپ در این مقایسه جایگاه دوم را به خود اختصاص می دهد، زیرا چگالی های مختلف لاستیک منجر به ایجاد لایه های نسبتاً ناسازگار می شود، اگرچه به طور کلی در اکثر آب و هواها و موقعیت ها به آن توجه نمی شود. Contagrip گرمای کمتری را در پیاده‌روی و کوهنوردی در هوای سرد به دلیل وجود مقدار زیادی لاستیک ضعیف‌تر در مرکز فراهم می‌کند و شما را ملزم می‌کند تا با احتیاط بیشتری کوهنوردی انجام دهید. Vibram کاملاً فاقد این است، زیرا در سراسر صفحه آنقدر ضخیم و متراکم است که می تواند در برابر همه چیز از برف یخ زده گرفته تا برق مقاومت کند. تقریباً هیچ خطر یا شرایط غیر فیزیکی نمی تواند به زیره های Vibram نفوذ کند، و از آنجا که آنها معمولاً یک ورقه جامد از لاستیک ولکانیزه هستند، از شکست ناپذیرترین کفش ها در برابر هر خطر یا عنصری هستند که ممکن است با آن مواجه شوید.

دوام زیره ویبرام بیشتر است یا کونتاگریپ

دوام و طول عمر اکثریت کوهنوردان و دوندگان در تمام سطوح مهارتی احتمالاً تفاوت های بسیار کمی را بین کفی های Vibram و Contagrip مشاهده می کنند، هر دوی آنها برای مقاومت در برابر مسیرها و سطوح سخت طراحی شده‌اند، و در حالی که Vibram ممکن است به طور کلی عایق بهتری داشته باشد، شما نمی‌بینید که هر یک از این برندها به راحتی تخریب شوند یا آسیب بینند. با این اوصاف، به احتمال زیاد کفش‌های Vibram دوام بیشتری دارند، زیرا لاستیک جامد ولکانیزه آن‌ها نقاط ضعف کمتری دارد که ممکن است آسیب ببیند. مطمئناً از هیچ یک از این دو فناوری ناامید نخواهید شد، اما اگر می خواهید مواد کمی ایمن تری داشته باشید، بهتر است زیره های Vibram را انتخاب کنید.

در بیشتر موارد، هیچ یک از مواد بهتر از دیگری نیست، اما این بدان معنا نیست که هیچ تفاوتی وجود ندارد. در هسته آنها، هر دو فناوری فوق العاده قوی هستند، و زمانی که در حال پیاده روی یا دویدن روی سطوح چالش برانگیز هستید، احساس نمی کنید که یکی از آنها شما را در معرض خطر قرار می دهد. گفته می شود، آنها نقاط قوت متفاوتی دارند که خود را به سبک های مختلف کفش وابسته است. ماهیت نازک‌تر Contagrip آن‌ها را برای کفش‌های سبک‌تر، به‌ویژه کفش‌های دویدن در مسیر و کفش‌های سبک پیاده‌روی، بهتر می‌کند. توزیع وزن آنها به آنها کمک می کند تا سرعت راحت خود را حفظ کنند. در همین حال، ویبرام برای مسیرهای چالش برانگیز و خطرات، به خصوص در مورد دما، بسیار بهتر است. به‌عنوان چکمه‌های کار، اساساً سال‌ها دوام خواهند آورد، اما با پیاده‌روی و کوهنوردی، مطمئناً بیشتر از سایر محصولات کفش در فضای باز دوام خواهند داشت.اگر یکی از سبک های زیره را انتخاب کنید، ناامید نخواهید شد و برای اکثر ماجراجویان یکسان خواهند بود. اگر باتجربه‌تر هستید و می‌خواهید متریال دقیق‌تری داشته باشید، باید زیره‌ای را انتخاب کنید که بهترین تناسب با سبک پیاده‌روی یا دویدن شما داشته باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد