تاریخچه کفش بسکتبال

آنچه که باید درباره کفش بسکتبال بدانید

اولین کفش ورزشی توسط شرکت لاستیکی لیورپول در دهه 1830 تولید شد. رویه‌های Canvas به زیره‌های لاستیکی چسبانده می‌شد تا کفش‌های راحت و بدون لغزش درست شود که مردم شروع به پوشیدن آن‌ها در مکان‌هایی مانند ساحل کردند. اواسط و اواخر دهه 1800 و اوایل دهه 1900 شاهد انفجار فعالیت‌های اوقات فراغت مانند رفتن به ساحل و حتی انفجار ورزش‌ها بودیم. در سال 1917، Converse اولین کفش ورزشی طراحی شده برای بسکتبال، Converse All-Star را عرضه کرد. در دهه 1920، شرکت لاستیک لیورپول در حال ساخت کفش‌های کتانی تخصصی، از جمله کفش‌هایی بود که مخصوص بازی تنیس ساخته شده بود.

تاریخچه کفش بسکتبال

مکالمه و تاریخچه اولیه کفش‌های ورزشی بسکتبال

شرکت کفش لاستیکی Converse در سال 1908 تاسیس شد.
نسخه اولیه کفش بسکتبال All-Star در سال 1917 با نام non-slids عرضه شد و برای بازیکنان بسکتبال طراحی شد.
یک بسکتبالیست نیمه حرفه‌ای به نام چاک تیلور در سال 1921 به عنوان فروشنده برای Converse کار کرد. او در کنار فروش کفش، ایده هایی در مورد بهبود آن نیز داشت. به عنوان مثال، چگونه می توان انعطاف پذیری کف پا را بهبود بخشید و در عین حال تغییراتی برای حمایت بیشتر از مچ پا ایجاد کرد. این کفش در این زمان لوگوی All-Star را روی مچ پا گذاشت.
تیلور میزبان کلاس‌ها و کلینیک‌های بسکتبال در سراسر کشور بود و در حین تدریس کفش‌ها را می‌فروخت. او همچنین برای تیمی به نام Chicago Converse All-Stars که این کفش را تبلیغ می‌کرد، بازی کرد و مدیریت کرد.

آل استار در سال 1936 به کفش رسمی المپیک تبدیل شد و تا سال 1968 در این موقعیت باقی ماند.
در طول جنگ جهانی دوم آنها کفش آموزشی رسمی نیرو‌های مسلح ایالات متحده بودند.
کانورس در دهه 1960 مورد علاقه بسکتبالیست‌ها قرار گرفت.
از دهه 1980، Converse یک انتخاب محبوب برای یک کفش ورزشی شیک با جذابیت یکپارچه سازی با سیستم عامل بوده است.

دهه 1970: عصر طلایی

Converse سعی کرد با افزودن گزینه‌های رنگی بیشتر (تا اینکه در دهه 1960 Converse فقط در رنگ‌های سفید یا سیاه فروخته می‌شد) و به‌روزرسانی زیره لاستیکی به‌روز بماند.
پیشرفت‌ها در فناوری کفش‌های کتانی به این معنی بود که دوران طولانی Converse به عنوان کفش ورزشی حاکم بسکتبالیست‌های حرفه‌ای به پایان رسیده بود.
پوما برای طراحی و انتشار The Puma Clyde با ستاره نیویورک نیکز والت کلاید فریزر همکاری کرد. دارای رویه جیر و زیره پهن تر برای بهبود پایداری پا.
نایک در دهه 1970 دو کفش ورزشی بسکتبال عرضه کرد. Bruin در سال 1972 و بلیزر در سال 1978. هر دو دارای رویه چرم متمایز بودند.دهه 1980: نایک تسلط دارد
در طول دهه 1980 تولیدکنندگان بیشتری شروع به ساخت کفش‌های کتانی بسکتبال کردند و بسکتبالیست‌های بیشتری با قراردادهای حمایتی امضا کردند. با این حال، نایک در این دهه تسلط داشت.
اولین نسخه اصلی Air Force 1 در سال 1982 بود که توسط بازیکنانی مانند موزس مالون پوشیده شد.
نایک در سال 1985 با مایکل جردن شریک شد و اولین Air Jordan را عرضه کرد. نسخه دوم این کفش، Air Jordan 111، در سال 1988 عرضه شد.
سایر برندهای کفش ورزشی مانند ریباک و اوینگ نیز در دهه 1980 شروع به انتشار کفش‌های ورزشی بسکتبال کردند.

دهه 1990: ظهور ستارگان جدید

پمپ ریباک در سال 1991 منتشر شد و در مسابقات دانک NBA در سال 1991 مورد توجه قرار گرفت، جایی که ستاره‌های نوظهوری مانند دی براون بازیکن سلتیکس، که در آن سال دانک را برد، پوشیده شدند.
کوبی برایانت به عنوان یک ستاره جدید در NBA ظاهر شد و Adidas Crazy 8 را تایید کرد.
نایک نسخه های جدیدی از Air Force One و Air Jordans را منتشر کرد.


دهه 2000: پیشرفت‌های سریع در فناوری کفش ورزشی

نایک وقتی Shox BB4 را در سال 2000 عرضه کرد، فناوری Shox را معرفی کرد.
لبرون جیمز هنگام معرفی این کفش در سال 2003 از نایک ایر زوم نسل‌ها استفاده می کرد.
تولید‌کنندگان کفش‌های کتانی با بهره‌گیری از فناوری جدید و دانش علمی، شروع به طراحی و فروش کفش‌هایی کردند که به طور خاص برای بازی بسکتبال طراحی شده بود و باعث کاهش خستگی بازیکنان می‌شد. این همچنین به این معنی بود که زمان‌بندی عرضه کفش‌های کتانی سرعت بیشتری گرفت و هر سال کفش‌های ورزشی بسکتبال بیشتری وارد بازار شدند.
کفش‌های ورزشی مهمی که در دهه 2000 عرضه شدند عبارتند از Nike Kobe V، AdiZero، Lebrox X، Nike Kyrie 1، Nike Kobe 9 و Nike Lebron 15.
شرکت‌های تولیدکننده کفش‌های کتانی همچنین شروع به انتشار نسخه‌های ویژه‌تری از کفش‌های کتانی کردند که اغلب به رویدادهای جاری، مدها یا رویدادهای تاریخی مرتبط هستند. به عنوان مثال، نایک نسخه های ویژه‌ای از کفش‌ها را به افتخار ماه تاریخ سیاه منتشر کرده است.
دهه 2000 نیز شاهد رشد فرهنگ کفش ورزشی بوده است. کفش‌های کتانی اکنون دارای یک طرفدار اختصاصی پر از کلکسیونر هستند. اغلب، نسخه‌های ویژه کفش‌های بسکتبال در عرض چند دقیقه فروخته می‌شوند. فرهنگ کفش‌های ورزشی نیز به جریان اصلی تبدیل شده است و طراحی و تاریخ کفش‌های کتانی موضوع نمایشگاه‌هایی در موزه طراحی، موزه بروکلین و موزه کفش BATA بوده است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد